Veckobrev vecka 25

Veckorna går och på Friskvårdsklubben fortsätter arbetet med att bygga upp verksamheten igen, ordna med nya aktiviteter till hösten och utvärdera de aktiviteter vi har nu.

Vi skulle vilja be er medlemmar om en tjänst. Sprid gärna ordet att vi finns och kom gärna in med förslag till oss med aktiviteter – både tillfälliga och mer stadigvarande, som ni skulle vilja se och delta i. Vi har fått flera nya medlemmar i föreningen de senaste veckorna, men bortsett från sommarfesten så är det skralt med deltagande på våra aktiviteter.

Vi har redan fått flera förslag som vi nu arbetar aktivt med att försöka möjliggöra. Det kan vara saker som att söka kompetenta ledare, ändamålsenliga lokaler och sondera terrängen för om aktiviteten ska kunna växa och bli en stadigvarande aktivitet med tillräckligt många deltagare. Anna jobbar med detta just nu och under nästa vecka hoppas vi kunna offentliggöra mer detaljer kring några aktiviteter som vi kommer att hålla under höstterminen.

När det gäller våra nuvarande aktiviteter så ser vi givetvis att det kommer fler deltagare. Principen för aktiviteterna är att om ingenting annat sagts på hemsidan (eller via sms för våra betalande medlemmar / e-post för de som valt att registrera sig till det separata utskicket för avvikelser )så kommer aktiviteten att bli av.

Tänk på att ni gärna får ta med er ledsagare på våra aktiviteter om ni har svårt att komma hemifrån på egen hand. Kanske är det just den knuff man behöver ibland för att starta något nytt, eller börja om med något som man inte gjort på ett tag.

Det kommer att bli lite ändringar i upplägget för vår verksamhet när höstterminen kör igång vecka 33. Vi kommer då att börja använda särskilda biljetter för de som vill pröva på vår verksamhet. Dessa fylls i av den som prövar och lämnas sedan in till kansliet av friskvårdscoachen. Efter tre gånger måste man bli medlem hos oss, men medlemsavgiften för 2023 är 140 kronor och avgiften för 2024 är fortfarande låg: bara 150 kronor och man får mycket för de pengarna.

Vidare kommer alla aktiviteter att kräva föranmälan. Detta bland annat för att vi ska kunna nå alla medlemmar i de fall där en aktivitet ställs in med kort varsel.
Många känner kanske att det är jobbigt att vi kräver en förhandsanmälan. En lösning på det har några av våra deltagare kommit på själva: De anmäler sig för en termin i taget och behöver sedan bara kontakta oss om de inte kan komma. Kanske är det en lösning för just dig? Kontakta kansliet så kan vi kanske komma fram till en lösning som underlättar för just dig. Det kommer alltså att bli extra viktigt att man avbokar en bokad aktivitet som man av olika anledningar inte kan komma på. Det ger andra en chans att ta platsen.

Som många av er kanske märkt har vi haft hemsideproblem under veckan. Detta beror på att föreningens hemsida är baserat på ett WordPress-tema som vi inte gjort själva, utan bara uppdaterat och gjort tillägg till. Detta är ganska farligt, för varje gång temat uppdateras försvinner stilmallarna och med dem våra tillägg.
Jag har tidigare resonerat att tilläggen inte var tillräckligt många för att motivera ett s k child-theme. Men tills vi har en ny hemsida på plats, kommer vi nog bli tvungna att lägga ändringarna i ett child-theme för att de inte ska försvinna nästa gång temat uppdateras.

Thomas har inlett arbetet med en ny hemsida, men tar gärna emot hjälp, stöd, synpunkter i en projektgrupp. Är du grafiskt begåvad får du gärna kontakta oss för att ingå i den gruppen. Arbetet består av några möten över en fika då vi ”brainstormar” och sakta bygger upp en sida som är snygg och tillgänglig. Fikan står föreningen för, i övrigt är arbetet ideellt. Skriv till oss på hemsida@fvkmalmo.se om du vill vara med. Thomas kommer att vara projektledare, men kommer vara lyhörd och öppen för nya lösningar och förslag.

Trevlig midsommar! Hälsar Thomas och Anna från kansliet.

 ”Din nuvarande situation bestämmer inte vart du kan gå. Den bestämmer bara varifrån du startar”
Nido Qubein